با سلام،
ممنون از جنابعالی. دستیابی به این قابلیتها بر پایه هم عوامل ذاتی و هم اکتسابی است. بخش عمدهای از پرورش اخلاقی و خودشناسی اکتسابی و قابل یادگیری است. اتفاقا روشها و ابزارهای متنوع و شناخته شدهای هم برای آن وجود دارد که استفاده از آنها شرایط و بستر خاص خود را میخواهد. شاید در آینده بتوانم برخی از آنها را در اینجا معرفی کنم.
اما لطفا توجه داشته باشید که حرکت در این مسیر در ابتدا یک عزم میخواهد که نیازمند یک واقعه درونی و هوشیاری اولیه برای شروع حرکت است، که به نظرم قابل آموزش با روشهای کلاسیک نیست. به نظرم این هوشیاری و درک ضرورت أصالت با قرار گرفتن در موقعیت پذیرش مسئولیت در قبال محیط بیرونی و یک «انتخاب» حاصل میشود. در چنین موقعیتهایی نقش یک منتور را مهمتر از آموزش کلاسیک میدانم. یادگیری مسئول بودن نیازمند درک عمیق از تجارب زندگی است.
اینکه از کجا شروع کنیم نیز به نظرم بسته به این دارد که در چه مرحلهای از درک ضرورت أصالت قرار داشته باشیم. به نظر بنده خیلی از مدیران در مرحلهای هستند که ابتدا باید ضرورت أصالت برای آنها به عنوان یک تجربه درونی مشخص و عیان شود، تا سپس در مسیر یادگیری آن قرار گیرند. از اين منظر نقش يك منتور كليدي است.
یک سایت که ممکن است در آن ابزارهایی را بیابید که درباره یادگیری فردی رشد أصالت در رهبری است به شرح زیر است:
http: //www. billgeorge.org/page/true-north
البته با جنابعالی موافقم که درباره روشهای آموزشی و توسعهای رهبری أصیل نیازمند تحقیقاتی متناسب با موافههای فرهنگی خود هستیم. البته اين حوزه به عنوان يك موضوع دانشگاهي و حرفه اي خيلي جديد است!
با تشکر از مشارکت جنابعالی،
علوی
با سلام،
ممنون از جنابعالی. دستیابی به این قابلیتها بر پایه هم عوامل ذاتی و هم اکتسابی است. بخش عمدهای از پرورش اخلاقی و خودشناسی اکتسابی و قابل یادگیری است. اتفاقا روشها و ابزارهای متنوع و شناخته شدهای هم برای آن وجود دارد که استفاده از آنها شرایط و بستر خاص خود را میخواهد. شاید در آینده بتوانم برخی از آنها را در اینجا معرفی کنم.
اما لطفا توجه داشته باشید که حرکت در این مسیر در ابتدا یک عزم میخواهد که نیازمند یک واقعه درونی و هوشیاری اولیه برای شروع حرکت است، که به نظرم قابل آموزش با روشهای کلاسیک نیست. به نظرم این هوشیاری و درک ضرورت أصالت با قرار گرفتن در موقعیت پذیرش مسئولیت در قبال محیط بیرونی و یک «انتخاب» حاصل میشود. در چنین موقعیتهایی نقش یک منتور را مهمتر از آموزش کلاسیک میدانم. یادگیری مسئول بودن نیازمند درک عمیق از تجارب زندگی است.
اینکه از کجا شروع کنیم نیز به نظرم بسته به این دارد که در چه مرحلهای از درک ضرورت أصالت قرار داشته باشیم. به نظر بنده خیلی از مدیران در مرحلهای هستند که ابتدا باید ضرورت أصالت برای آنها به عنوان یک تجربه درونی مشخص و عیان شود، تا سپس در مسیر یادگیری آن قرار گیرند. از اين منظر نقش يك منتور كليدي است.
یک سایت که ممکن است در آن ابزارهایی را بیابید که درباره یادگیری فردی رشد أصالت در رهبری است به شرح زیر است:
http: //www. billgeorge.org/page/true-north
البته با جنابعالی موافقم که درباره روشهای آموزشی و توسعهای رهبری أصیل نیازمند تحقیقاتی متناسب با موافههای فرهنگی خود هستیم. البته اين حوزه به عنوان يك موضوع دانشگاهي و حرفه اي خيلي جديد است!
با تشکر از مشارکت جنابعالی،
علوی