Add new comment

بابک علوی

Mon, 06/18/2012 - 04:30

با سلام و تشکر از علاقه شما. متاسفم که مانند یک مقاله کامل نمی توانم این یادداشت ها را بنویسم. در اواین یادداشت وبلاگ عرض کرده بودم که این متون یادداشت هایی است که حتما نمی توانند مانند یک مقاله کامل باشند. از اینرو برای روشن تر کردن بیشتر مطلب آدرس هایی می دهم که امیدوارم خود شما با علاقه و توانمندی خوبی که دارید بیشتر جستجو و سپس به شناخت بیشتری دست بیابید.
درباره استفاده از روش قیاسی و مثال ها در اکتشاف علمی به کتاب منطق اکتشاف علمی کارل پاپر مراجعه نمایید. گر چه نقدهایی جدی هم به کارهای ایشان وارد شده است. نمونه های واقعی از مقالات قیاسی در حوزه های تحقیقات گوناگون مدیریت بسیار فراوان است. اگر به مقالاتی که دارای فرضیه هایی آماری هستند که این فرضیه ها در این مقالات آزمون شده اند مراجعه نمایید، همگی از این رویکرد استفاده کرده اند. استدلال قیاسی بر اساس نظریه ها و سپس ارائه فرضیه ها و در نهایت آزمون.
در مورد استدلال هایی که برای نظریه پردازی بر اساس گزاره های اولیه از منابع دینی مطرح هستند همکاران دانشگاهی و حوزویان محترمی کارهای متنوعی انجام داده و در حال انجام هستند. برخی فعالیت های پژوهشی همکاران محترمی مانند جناب آقای دکتر رضاییان و جناب آقای دکتر دانایی فرد از این نوع هستند. آخرین نمونه تز دکتری که بنده مطالعه کرده ام و از این رویکرد قیاسی استفاده کرده است به شرح زیر است:
طراحي و تبيين مدل توسعه يافته رهبري اصيل مبتني بر ديدگاه علامه طباطبايي. خانم دکتر نونا مومني
تقریباً شاید با تفاوت هایی رویکرد اصلی مطرح شده در همایش علوم انسانی اسلامی هم اینگونه بوده است. می توانید سایت این همایش را در اینترنت بیابید. ویژه نامه منتشر شده این همایش هم حاوی مطالب مرتبطی است.
در مورد موضوع سوال آخر سرکار عالی هم بنده تخصص لازم را ندارم و مانند شما، یادداشت اینجانب هم به معنای نیاز به یادگیری و نیاز به پاسخگویی به سوالات اینچنینی است.
موفق باشید
علوی

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.