به نام خدا. با توجه به مفهوم اصالت و همچنین ابعادی که برای رهبری اصیل در ادبیات این حوزه ذکر شده است و همچنین با توجه به برخی تجارب فردی، به نظرم رسید که طرح چند روش تمرینی پیشنهادی بتواند برای تقویت تدریجی اصالت مفید باشد. موارد زیر نمونههایی از این روشها هستند که ممکن است برای تقویت آگاهی از خود، عمل اصیل، و یادگیری اصیل از محیط مفید باشند:
١. برای زندگی خود و بر اساس وقایع آن، و به خصوص بر اساس «تصمیماتی که در زندگی خود آگاهانه گرفتهاید» داستانی را شکل دهید. در آن داستان تلاش کنید خود را توصیف کنید و اینکه چه مسیری را طی کردهاید و قصد دارید در آینده چه کاری انجام دهید. در این داستان مسیر آینده خود را بر اساس تصمیمات آگاهانهای که گرفتهاید توضیح دهید.
٢. به تصمیمات اساسی خود در زندگیتان فکر کنید و علل درونی اصلی آنرا بیابید. این علل شامل انگیزهها، باورها و عواطف شما هستند. حال فکر کنید که آیا با همان علل درونی میخواهید برای مسیر آتی خود تصمیم بگیرید یا اینکه با توجه به یادگیریهای جدید علل دیگری بر تصمیم گیریهای آینده شما اثر خواهد گذاشت؟
٣. هر وقت میخواهید درباره موضوعی تصمیم بگیرید، از خود بپرسید که در آن موقع واقعا میخواهید چه کسی باشید؟ چه ویژگیهایی از «خود واقعی شما» میخواهد در آن تصمیم منعکس شود؟
۴. در زمان انجام یک کار از خود بپرسید که تا چه حد به راستی قصد انجام آنرا با «تمام توان ذهنی و عاطفی» خود دارید؟ و تا چه حد بدون دلیل و صرفا بر اساس فشار و خواست اطرافیان میخواهید ان کار را بدون توجه به انگیزههای درونی خود انجام دهید؟
۵. وقتی میخواهید کاری را انجام دهید، با خود فکر کنید که ممکن است آن کار را افراد مختلف به دلیل قابلیتها و ارزشهای متفاوت به گونههای متنوعی انجام دهند. شما با توجه به ویژگیهای خودتان ان کار را چگونه میتوانید به متناسبترین شکل با خودتان انجام دهید؟ به عبارتی، تاثیر خاص شما بر آن کار چیست؟
۶. هر زمان در حال یادگیری موضوعی هستید، از خود بپرسید که این موضوع در شرایط زندگی شخصی و حرفهای خودتان چه معنایی و چه کاربردهایی دارد که ویژه شرایط خود شما است؟
اینکه در عمل چگونه میتوان روشهایی عمومی برای تقویت اصالت را آموزش داد، و میزان اثربخشی آنها به چه میزان است، همچنان موضوعاتی برای بررسی عملی و تحقیقاتی هستند.
مراجع:
Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly, ۲۲(۶), ۱۱۲۰-۱۱۴۵.
Sparrowe, R. T. (2005). Authentic leadership and the narrative self. The Leadership Quarterly, ۱۶(۳), ۴۱۹-۴۳۹.
Shamir, B., & Eilam, G. (2005). “What's your story?” A life-stories approach to authentic leadership development. The Leadership Quarterly, ۱۶(۳), ۳۹۵-۴۱۷.
Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Baliousis, M., & Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the Authenticity Scale. Journal of Counseling Psychology, ۵۵(۳), ۳۸۵.
دیدگاهها
تشکر از شما استاد گرامی ، به نظرم و باتوجه به تعاریف قبلی شما از اصالت ؛ اصالت یعنی نسخه اصل خود بودن. یعنی نقش بازی نکردن ولی احساس می شود بعضی از این مراحل که در بالا آمده است به طریقی میخوان ما بهترین نقش رو بازی کنیم.
البته شایدمن نتونستم درست برداشت کنم یا شایدم تعریف درستی از خودشناسی ندارم.
و سوال دیگه ای که ذهنم رو درگیر کرده.
تا چه حد میتونیم فرهنگ سازمانی ای ایجاد کنیم که اجازه این اصالت رو به فرد سازمانی بده؟ و تا چه حد بین این دو مقوله همبستگی وجود داره.؟؟؟
دوست گرامی
با سلام و تشکر از علاقه مندی جنابعالی.
سوالات اشاره شده محرک هایی برای ایجاد تاملات درونی برای شناخت جنبه هایی از خود است. چنانچه اشاره به یک وضعیت مطلوب در برخی سوالات دیده می شود با این هدف است که فرض بر اینست که در آن وضعیت های مطلوب احتمالا بیشتر تطابق بین خود واقعی با خودی که در موقعیت به عمل در آمده است وجود داشته است.
اینکه کدام نوع از فرهنگ های سازمانی اجازه بیشتری به تقویت اصالت می دهد موضوعی پیجیده است که شاید نتوان با اظهار نظری کوتاه آن را پاسخ داد. اما احتمالا فرهنگ هایی مبتنی بر تعاملات آزادتر در بیان نظرات و با رسمیت کمتر و در عین حال فرهنگ هایی که مشوق مراجعه به ارزش های اساسی هستند در این مسیر یاریگر باشند.
با تشکر و آرزوی موفقیت
بابک علوی
با سلام و تشکر از پیشنهادات مفید شما
فکر می کنم علاوه بر برچسب «رهبری سازمانی»، برچسب «توسعه فردی» هم می تواند به این مطلب الصاق شود تا برای دوستانی که توسعه ی فردی را دنبال می کنند، در دسترس باشد.
افزودن دیدگاه جدید