خانه » وبلاگ » «پرورش رهبران آینده» یا «پرورش قابلیت های رهبری» RSS

«پرورش رهبران آینده» یا «پرورش قابلیت های رهبری»

۳۱ تير ۱۳۹۷

به نام خدا. مدتی است كه به خصوص در ايام تعطيلات تابستانی، عناوين دوره ها و برنامه های آموزشی ای را مي شنويم مانند: "تربيت رهبران آينده" يا "پرورش رهبران آينده كسب و كار". حتما در صورت استفاده از محتوا و روش های مناسب، كشف و پرورش استعدادها و قابليت هاي فردی در رهبري يك تيم يا سازمان اقدامی ارزشمند است. پرورش قابليت هايی مانند هدايت كار تيمی، خلق چشم انداز و ايده كاری، تهيه برنامه رشد يك كار و كسب جديد و حتي پرورش و تقويت كاراكتر فردی مانند اصالت، يكپارچگی يا صبوری همگي اقدامات ارزشمند و مهمی هستند. اما نكته كليدی اينست كه رهبران سازمانی يا رهبران شروع كننده و هدايت كننده كار و كسب های جديد "ظهور" مي كنند، نه اينكه بتوان براي رهبری آنها در آينده از هم اكنون با قطعیت برنامه ريزی كرد.


ظهور رهبران ايده، رهبران كار و كسب و نهادهای اجتماعی محصول تعامل ويژگی هاي فردی آنان، مولفه های سازمانی و اجتماعی و ويژگي هاي افرادی هستند كه مي خواهند آنها را به عنوان رهبر گروه يا سازمان خود بپذيرند. شرایط محیطی اجتماعی یا سازمانی ویژه ای در کنار ویژگی های فردی در جامعه مخاطبان باید وجود داشته باشد تا ویزگی های فردی یک نفر موجب پذیرش وی به عنوان رهبر جمعی آن گروه در هر فعالیت نهادی و سازمانی شود. به عبارت ديگر، پرورش قابليت های رهبری ديگران الزامي ايحاد نمي كند كه حتما اين افراد به عنوان رهبران آتی سازمان ها يا نهادها پذيرفته شوند، اگر رهبری يك جمع به معناي كلاسيك آن پذيرش داوطلبانه نفوذ يك فرد باشد. البته پرورش اين نوع قابليت ها و ويژگي ها مي تواند حالت پيش نياز و شرط لازم باشد، اما شرط كافی نيست. حتي در عرصه كارآفرينی نيز نمي توان حتما پيش بينی كرد كه با برخورداری از یك سری ويژگي های فردی، حتما فردی در آينده كارآفرين خواهد شد.

 

از اينرو طراحی و اجرای برنامه های پرورش قابليت های رهبری جمعی، اقدامی ارزشمند در راستاي پرورش افرادی مسئول و توانمند در ايجاد حركت هايی ارزش آفرين و سازنده براي آینده جامعه است و مي تواند با پرورش مستمر افرادی با استعداد در اين زمينه از سنين كودكی هم آغاز شود. اما نمي توانيم ظهور رهبران آينده را كه حاصل مولفه های اجتماعی و سازمانی متنوعی است را از هم اكنون تضمین كنيم! پيشنهاد مي كنم كه عناوين مناسب تری كه معناي درستی از موضوع را در ذهن مخاطبان ايجاد كند براي چنين برنامه هايی انتخاب شود. از این طریق طراحان این دوره های آموزشی قادر خواهند بود تا انتظارات صحيحی از کارکردهای اين نوع برنامه ها را در ذهن مخاطبان شكل دهند. ضمن اینکه امیدوارم با درک صحیح تر مفهوم مورد نظر بتوانیم درباره بهبود ساير شرايط محيطی لازم برای به بار رسیدن پرورش استعدادهای رهبری فعالیت های جمعی، كه فراتر از صرفاْ پرورش ويژگي های فردی خاص هستند، راه های مناسب تری بيابيم.

در مورد این مطلب نظری دارید؟ لطفا آن را مطرح نمایید.

ایمیل شما فقط به منظور تماس با شما ذخیره خواهد شد و در سایت نمایش داده نمی شود.
لطفا http:// را در ابتدای آدرس وب سایت خود قرار دهید. (این فیلد اخیاری است)
CAPTCHA
لطفا کپچای زیر را در باکس مربوطه وارد کنید.
1 + 3 =