اصالت
دعوتی برای تقويت گفتمان "بازگشت به اصالت"
گفتمان بازگشت به اصالت و لزوم توجه جدی به سرمایه اجتماعی در شرایط کنونی
به نام خدا. چند روز پيش به یاد مقاله ای افتادم که در سال ۱۳۸۰ و زمانی که دانشجوی دوره دکتری بودم در ماهنامه تدبیر با عنوان «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه» نوشته بودم (ضميمه ۱). در آن موقع این مقاله بیشتر حالت علمی- ترویجی داشت و عمدتا گردآوری و سازماندهی مطالبی از ادبیات این حوزه تحقیقاتی بود، اما برایم خیلی آموزنده و تاثیر گذار بود. به یاد آوردن این مقاله حاصل گفتگویی با دو دوست گرامی بود که به دلیل لزوم انجام مشورتی تخصصی لطف کرده و مراجعه کرده بودند.
اصالت در تهیه و استفاده از تجارب مدیریتی در کنفرانسها و همایشها
به نام خدا. در برخی کنفرانسها و همایشهای علمی و حرفهای مدیریت، ارائه تجارب عملی مدیران روشی است که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار میگیرد. برخی ترجیح میدهند به جای شنیدن ارائههایی که عمدتا ماهیت مفهومی و نظری دارد، با مراحل انجام یک تجربه کاربردی به عنوان یک اقدام مدیریتی آشنا شوند. از این طریق انتظار میرود تا مخاطبان بتوانند احیانا از آن تجربه عملی در محیط سازمانی خود نیز استفاده کنند. به نظر رویکرد مفیدی است و میتواند برای کاربردی کردن یادگیریها مفید واقع شود و در شرایط متعددی هم حاوی الگوهایی عملی و ایدههایی کاربردی برای شروع برخی فعالیتها باشد.
روابط مبتنی بر خودشیفتگی و یا اصالت
به نام خدا. فردی خودشیفته وقتی با کسی رابطهای بر قرار میکند به فکر بهره کشی از آن شخص دیگر است. با خودش ناخودآگاه میگوید: «این فرد چه بهره و خاصیتی برای شخص من دارد؟». در مقابل یک فرد اصیل در روابط خود توقع شخصی و بهره جويانه خاصی در قبال رابطهای که برقرار میکند ندارد، و رابطهاش در مسیر تحقق ارزشهایی است که آن رابطه را برای هر دو طرف معنادار و پايدار میسازد. در ادامه جنبهای از این موضوع در روابط مدیریتی تشریح میشود.
اصالت؛ شاخصی برای تبیین کیفیت درونی رفتارها
به نام خدا. در این یادداشت تلاش شده است تا با استفاده از مثالی نسبتاْ ساده نوعی از کاربرد نظریه خود تعیینگری در تعریف اصالت معرفی و تبیین شود. شاید این تبیین برای کسب آگاهی از ماهیت اصالت در تعاملات اجتماعی برای همه افراد، و به طور خاص برای رهبران سازمانی مفید باشد. برای شروع، سوال زیر را درباره یک موقعیت خاص از زندگی در نظر بگیرید:
به طور عمومی انگیزه شما برای اینکه به یک دوست نزدیک محبت کنید چیست؟
برخی سوالات و پاسخ ها پیرامون مفاهیم اصالت و رهبری اصیل
به نام خدا. در جریان مطالعه و یادگیری نقادانه موضوعات مختلف پیرامون مفهوم اصالت و رهبری اصیل با سوالاتی برخورد کردهام که البته برای برخی از آنها پاسخهایی اولیه نیز یافتهام. البته این مسیر هنوز ادامه دارد، اما به نظرم رسید که شاید به اشتراک گذاری آنها مفید باشد. در ادامه سوالات و پاسخهایی به آنها که به اختصار مطرح شدهاند تقدیم میشود:
روشهایی برای تقویت اصالت
به نام خدا. با توجه به مفهوم اصالت و همچنین ابعادی که برای رهبری اصیل در ادبیات این حوزه ذکر شده است و همچنین با توجه به برخی تجارب فردی، به نظرم رسید که طرح چند روش تمرینی پیشنهادی بتواند برای تقویت تدریجی اصالت مفید باشد. موارد زیر نمونههایی از این روشها هستند که ممکن است برای تقویت آگاهی از خود، عمل اصیل، و یادگیری اصیل از محیط مفید باشند:
مدیرانی که نقش رهبر اصیل سازمانی را ایفا نمیکنند؛ مانعی عمده در تحولات سازمانی
به نام خدا. در دو یادداشت قبلی، درباره مفهوم انسان اصیل و رهبری اصیل مطالب اولیهای مطرح شد. یکی از پیامدهایی که برای ویژگی اصالت در مدیران سازمانها قائل هستم، اینست که میزان موفقیت آنها در انجام تحولات لازم برای دستیابی به موفقیت و افزایش عملکرد سازمانشان، تا حد قابل توجهی تابع ایفای نقش رهبری اصیل توسط آنها است. از طرف دیگر، به نظر میرسد که مدیران فاقد توان رهبری أصیل نمیتوانند تحولات سازمانی را موفق کنند.