گفتمان بازگشت به اصالت
دعوت به دیالوگ؛ شرایط دیالوگ و زمینه های پذیرش آن
ضرورت واقع بینی در ارزیابی توان خود برای انتخابگری
گفتمان کارآفرینی، نهادهای حامی آن و اهمیت اصالت متخصصان در رشد فردی و توسعه ملی
آیا گفتمان بازگشت به اصالت همچنان در کنار گفتمان نظریه نهادی موثر است؟
دعوتی برای تقويت گفتمان "بازگشت به اصالت"
گفتمان بازگشت به اصالت و لزوم توجه جدی به سرمایه اجتماعی در شرایط کنونی
به نام خدا. چند روز پيش به یاد مقاله ای افتادم که در سال ۱۳۸۰ و زمانی که دانشجوی دوره دکتری بودم در ماهنامه تدبیر با عنوان «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه» نوشته بودم (ضميمه ۱). در آن موقع این مقاله بیشتر حالت علمی- ترویجی داشت و عمدتا گردآوری و سازماندهی مطالبی از ادبیات این حوزه تحقیقاتی بود، اما برایم خیلی آموزنده و تاثیر گذار بود. به یاد آوردن این مقاله حاصل گفتگویی با دو دوست گرامی بود که به دلیل لزوم انجام مشورتی تخصصی لطف کرده و مراجعه کرده بودند.
عوامل انسانی يا عوامل ساختاری؛ گفتمانی برای اصلاح و تغيير رفتارهای افراد
به نام خدا. دو گروه از صاحبنظران وجود دارند كه به طور ضمنی يا آشكار با يكديگر درباره مقايسه اهميت تاثیر ساختارهای كلان (به اصطلاح عوامل سخت) در مقابل اهميت تاثیر فرهنگ و رهبری گروهی و سازمانی (به اصطلاح عوامل نرم) بر شكل گیری یا تغییر رفتارهای انسانی بحث مي كنند و به شواهد تحقیقاتی مرتبط با دیدگاه خود اشاره دارند. به طور مثال، برای غنی سازی رفتارهای اخلاقی، گروه طرفدار توجه به جنبه های نرم به دنبال ترويج اخلاق حرفه ای و سازمانی و تبيين جايگاه رهبری سازمانی در ايجاد اين نوع از رفتار ها هستند.
اصالت در تهیه و استفاده از تجارب مدیریتی در کنفرانسها و همایشها
به نام خدا. در برخی کنفرانسها و همایشهای علمی و حرفهای مدیریت، ارائه تجارب عملی مدیران روشی است که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار میگیرد. برخی ترجیح میدهند به جای شنیدن ارائههایی که عمدتا ماهیت مفهومی و نظری دارد، با مراحل انجام یک تجربه کاربردی به عنوان یک اقدام مدیریتی آشنا شوند. از این طریق انتظار میرود تا مخاطبان بتوانند احیانا از آن تجربه عملی در محیط سازمانی خود نیز استفاده کنند. به نظر رویکرد مفیدی است و میتواند برای کاربردی کردن یادگیریها مفید واقع شود و در شرایط متعددی هم حاوی الگوهایی عملی و ایدههایی کاربردی برای شروع برخی فعالیتها باشد.
روابط مبتنی بر خودشیفتگی و یا اصالت
به نام خدا. فردی خودشیفته وقتی با کسی رابطهای بر قرار میکند به فکر بهره کشی از آن شخص دیگر است. با خودش ناخودآگاه میگوید: «این فرد چه بهره و خاصیتی برای شخص من دارد؟». در مقابل یک فرد اصیل در روابط خود توقع شخصی و بهره جويانه خاصی در قبال رابطهای که برقرار میکند ندارد، و رابطهاش در مسیر تحقق ارزشهایی است که آن رابطه را برای هر دو طرف معنادار و پايدار میسازد. در ادامه جنبهای از این موضوع در روابط مدیریتی تشریح میشود.